måndag 24 november 2008

En vecka i historiens tecken

Folket ( läs Kalle Kula och Hoffmann) har sagt sitt. Önskeinläggen denna vecka kommer att ge min syn på ett par historiska händelser. Givetvis mycket intressant och ganska överraskande då jag hade räknat med typ "Vilken är din favvobira? Motivera." som önsnkingar. Så blev det ju alltså inte. På agendan denna vecka står istället:

"hur drottning Kristina kunde, och ville, avgå som Sveriges regent och konvertera till katolicismen när hennes fader Gustav II Adolf gick i främsta ledet för protestantismen under 30-åriga kriget"

"varför Kungar, Påvar och andra högt uppsatta män tillät den Heliga Birgitta att kritisera dem?"

Som jag tidigare nämnt är det min åsikt om ämnena som gäller. Jag kommer inte göra någon omfattande resurch (ingen alls förmodligen) och kommentarer som "så där gick det inte alls till" är helt meningslösa. För enligt mig gick det faktiskt till precis så som ni kommer att kunna läsa här under veckan. Spännande va?

Inga kommentarer: